Een veilige uitlaatklep
Externe vertrouwenspersonen bieden een veilige en vertrouwelijke omgeving waar medewerkers hun zorgen, klachten of vragen kunnen uiten zonder angst voor negatieve repercussies binnen de organisatie. Dit creëert een broodnodige ruimte voor het bespreken van gevoelige kwesties zoals intimidatie, discriminatie, of andere werk gerelateerde zorgen. Een vertrouwenspersoon fungeert als neutrale en onpartijdige adviseur die medewerkers kan begeleiden bij het vinden van oplossingen voor problemen en hen door kan verwijzen naar de juiste hulpbronnen indien nodig. Hij of zij biedt een professionele ondersteuning die buiten de directe werkomgeving ligt, waardoor medewerkers zich vrij voelen om hun zorgen te uiten. In een tijd waarin het belang van het welzijn van personeel steeds meer wordt erkend, zijn externe vertrouwenspersonen een essentiële schakel in het ondersteunen van het personeel en het bevorderen van een positieve werkomgeving.
Momenteel ligt het wetsvoorstel nog bij de Eerste Kamer, maar naar verwachting zal een vertrouwenspersoon spoedig verplicht zijn voor organisaties met meer dan 10 medewerkers.
Hoewel de wet geen concrete opleidingsvereisten noemt voor het kunnen uitoefenen van de functie van vertrouwenspersoon is ter borging van de kwaliteit en professionaliteit in de wet opgenomen dat de werkgever in de risico-inventarisatie en -evaluatie de maatregelen moet beschrijven waaruit blijkt dat de vertrouwenspersoon beschikt over voldoende deskundigheid en ervaring om de functie te kunnen uitoefenen, hiervoor voldoende tijd kan vrijmaken én bovenal vertrouwelijk kan opereren. Akorda is in 2023 begonnen met het aanbieden van een extern vertrouwenspersoon voor het onderwijs en de kinderopvang. Ben je als organisatie op zoek naar een extern vertrouwenspersoon mail dan naar jouw Akorda adviseur voor meer informatie.